Doelen stellen: Wat is de uitkomst die je wilt zien?

Een dag, week, maand, project, droom, wens etc. is vaak gevuld met acties, de todo list. Deze acties houden onze mind, onze gedachten het meeste bezig. De berg aan taken kan vaak overweldigend zijn en kosten veel energie. Eerst moet dit en dan dit en dan dat en zo verder.

Het beeld van wat je eigenlijk werkelijk wilde verdwijnt snel door de hoeveelheid aan acties.

Doelen stellen: wat is het resultaat wat je wilt zien?

Door je aandacht (terug) te verleggen naar de uitkomst veranderd de energie. Waarschijnlijk zijn er acties helemaal niet nodig om deze uitkomst te bereiken, misschien zijn er acties die missen op je todo lijst om dit resultaat te bereiken, misschien bedenk je ineens nieuwe acties om de gewenste uitkomst sneller te bereiken.

Het doel

De tweede stap is om het doel in acht te nemen. Waarom wil ik deze uitkomst zien? Welk doel, groter dan mijzelf, dient het?

Ik geef graag een voorbeeld uit eigen ervaring sinds ik deze gedachte switch heb gemaakt.

Op dit moment zijn we een platform aan het ontwikkelen welke ambachtelijke, handgemaakte unieke producten met passie zal aanbieden.

De uitkomst: een platform waar men producten kan kopen die niet overal te vinden zijn. Die gemaakt zijn door iemand die zijn of haar hart en ziel in het product heeft gelegd. Dit product heeft ontwikkeld vanuit eigen intuïtie en creativiteit. Een heel andere aankoop bieden dan een massa productie product vanuit een fabriek ver weg zonder emotie.

Het doel (voor mij): Kunstenaars ondersteunen in financieel inkomen vanuit hun passie zodat ze steeds vaker en meer met deze passie aan de slag kunnen. Daarnaast ook voor mijzelf een toevoeging creëren in mijn financiële vrijheid. Veel voorbereidend werk treffen om dit platform te realiseren maar als het daarna succesvol draait inkomen generen terwijl ik slaap 🙂

Het telefoongesprek wat ik nu beschrijf is een heel concreet voorbeeld gerelateerd aan dit project. 1 van de kunstenaars waar ik aan dacht belde mij op. Ik had hem mijn visitekaart gegeven bij een gesprek na werk. Ik had zijn telefoonnummer niet en hoorde later dat hij niet meer werkzaam was op deze plek. 2,5 halve week later belde hij mij op met de vraag of ik geïnteresseerd was in een baan in een sterren restaurant vlakbij waar hij nu werkt. Dit doet hij om hier te kunnen blijven wonen bij de vrouw waar hij van houdt maar niet omdat hij het werk zo leuk vind. Omdat ik de uitkomst gedachtegang nu een tijdje oefen en ervaar kwam dit automatisch op: welke uitkomst wil ik van dit telefoongesprek? –> Ik wil contact houden en zijn prachtige schilderijen op ons platform.

Ik hoorde het voorstel aan, zei dat ik niet geïnteresseerd was en veranderde het onderwerp naar de uitkomst die ik voor ogen had van het telefoongesprek. Hij wilt dolgraag meedoen en wacht met enthousiasme mijn telefoontje af.

Deze psychologie zet ik graag verder. Bijvoorbeeld een klein project het afronden van een visitekaart ontwerp: welke uitkomst wil ik? Ik wil een prachtig ontwerp afleveren, maar daarna een website verkopen. Dit om weer een prachtige website af te leveren EN om de ondernemer te ondersteunen in de verkoop van zijn diensten.

In plaats van meteen aan de slag te gaan en eerst na te denken over de uitkomst en het doel en dan pas de actie lijst op te stellen kost in het begin extra tijd. Dit duurde voor mij persoonlijk een week. Nu gaat het automatisch en veranderd mijn manier van werken enorm. Deze verandering heeft een ontzettend positieve invloed op mijn eigen energie en resultaten en zo ook voor die van degene om mij heen.

In de afbeelding hierboven zie je achter de bergen de zon, de uitkomst. Daarvoor zie je de persoon die het pad bewandeld en daarvan geniet door de zon in het zicht te hebben.

Focus je op de zon achter die grote bergen en voor je het weet is het realiteit

doelen stellen